„Nów” jest albumem koncepcyjnym, ma zamknąć pewien cykl, tak jak fazy księżyca. W pojęciu zespołu ten pierwszy cykl to lata 1993 – 2021. Stąd znajdziemy na płycie mnóstwo wątków, które spotykali fani już wcześniej. Wracają one jednak w nowych formach, czasem głośniej, innym razem ciszej. To płyta, w pewnym sensie najbardziej ciemna jak właśnie księżyc w nowiu, mieniąca się rozmaitymi odcieniami chromowanej szarości, czy czernią w stereo dolby sorround. Pozostawiająca być może nadzieję na przyszłość, jakąś następną pierwszą kwadrę.
19 Wiosen istnieje w świadomości bardziej publicznej od 1993 roku, wcześniej pomysł na stworzenie tego już dziś prawie 30 letniego uniwersum dźwiekowego był bardziej marzeniem, ideą, celem, który narodził się w głowach trzech kolegów z łódzkiej dzielnicy Widzew. Franka Wicza, Grzegorza Fajngolda (Fagota) i Marcina Pryta (aka Henryka Ulika). Dziś dyskografia grupy to kilkanaście kaset, cd i płyt winylowych. Mnóstwo rotacji w składzie, przeobrażeń estetycznych i wolt stylowych. Zawsze jednak można tam odnaleźć muzyczne onomatopeje brzmiące najbardziej harmonijnie w słowie punk, barok i negacja.
19 Wiosen to instrumentalno – wokalny sekstet. Oprocz dwóch współzałożycieli grupy Fagota (instrumenty klawiszowe) i Pryta (wokal, teksty) tworzą go znane już z poprzedniej płyty „Cesarstwo Zwierząt” bardzo ważne osobistości: Dziewczyna Rakieta (50% electro sci-fi punk duetu DEMOLKA z Fagotem), Wojciech Czyszczoń (perkusista w zespołach JUŻ NIE ŻYJESZ, WEIV), Aleksander Gemel (gitarzysta i autor wielu tekstów z dziedziny filozofii), Piotr Andrzejewski (basista w grupie Tryp i analogowy fotograf).