Pochodzący z Poznania zespół ZBOMBARDOWANA LALECZKA funkcjonował w latach 1983-1986 i wyłonił się z wcześniej działających formacji MAŁY BRZYDAL i KBW. Był jednym z niewielu grup działających w Polsce, którego charakter ewidentnie wskazywał na inspirację brytyjskim peace-punkiem. Echa Poison Girls, Crass czy Flux Of Pink Indians przenikały własne spojrzenie na muzykę i przekaz.
Innym charakterystycznym elementem wyróżniającym zespół był jego skład, które odbiegał od ówczesnego standardu. W pierwszej połowie lat 80. pojawiło się zaledwie kilka zespołów punk czy post-punk z kobietami w składzie (min. FORNIT, ATAK, TILT, BIAŁE WULKANY, BIKINI, KONTROLA W., DZIECI KAPITANA KLOSSA czy wspomniane wcześniej KBW). Dla wielu osób występy ZBOMBARDOWANEJ LALECZKI z wokalistką Gertrudą były pierwszym zetknięciem się z mocnym kobiecym wokalem w śpiewającym po polsku punkowym zespole.
Przekaz grupy był niemniej ważny niż muzyka. To był bezpośredni i głośny protest przeciwko wojnie i przemocy. Jak pokazuje rzeczywistość, niestety nic nie stracił na aktualności i dziś znów brzmi brutalnie rzeczywiście i porażająco. Uzupełnieniem przejmujących tekstów i muzyki zespołu były dodatkowo akcenty graficzne przez nich tworzone – zarówno kolaże, plakaty czy rozpowszechniany na koncertach fanzin zespołu.
Niestety pomimo ogromnego potencjału, ekipa nigdy nie zdołała wejść do studia. Nie doczekali się żadnego wydawnictwa płytowego czy kasetowego, a jedynym śladem który po sobie zostawili była kasetowa składanka “Róbrege ‘85”, na którym znalazł się utwór “Dzieci umierają pierwsze”. Ten sam numer, zarejestrowany podczas występu w Jarocinie ‘85, wykorzystano w filme Piotra Łazarkiewicza “Fala”. Oba festiwale były z pewnością najważniejszymi wydarzeniami w historii zespołu, a dzięki nim pamięć o grupie miała okazję przetrwać pomimo braku wydawnictw. Warta odnotowania jest również sesja zdjęciowa do jednego z pierwszych numerów czasopisma “Wprost” z 1983 roku.
Oprócz wspomnianej kasetowej kompilacji i zapisu w legendarnym filmie “Fala”, krążyły również po załogach słabej jakości nagrania koncertowe. Niniejsze wydawnictwo podwójnie wypełnia istotną lukę w historii punk lat 80. Zespół Zbombardowana Laleczka nie tylko debiutuje na płycie, ale również po 37 latach również po raz pierwszy ich pełny materiał zabrzmi w dobrej jakości, wcześniej niedostępnej. Nagrania zarejestrowane podczas występu na dużej scenie (na który zespół zakwalifikował się bez wysłania kasety zgłoszeniowej!) to w 95% zapis z konsolety, a z transferem z oryginalnej taśmy szpulowej i masteringiem w nieocenionym Studio As One całość brzmi wyśmienicie i tą płytą zespołowi przydzielone zostanie należne im miejsce w historii ruchu punk bloku wschodniego.
Ze względu na wartość historyczną wydawca zdecydował się zamieścić na płycie pełny występ zespołu, również z utworem przerwanym przez organizatorów z powodu bijatyk pod sceną. Po ok. godzinie przerwy zespół zdołał zaprezentować cały program.
Tradycyjnie, tak jak pozostałe pozycje z serii nagrań punk z festiwalu w Jarocinie prezentowane przez Warsaw Pact Records/Archiwum Trasa W-Z, płyta ukazała się z okładką gatefold oraz tym razem z dwoma dodatkowymi bookletami: jeden z historią zespołu, zdjęciami, kolażami i grafikami oraz drugi z wierną reprodukcją zina wydanego przez zespół w latach 80.